OutsaPop Trashion DIY sweater cape jacket tutorial

OutsaPop Trashion DIY sweater cape jacket

TRASHION SWEATER CAPE JACKET

Used secondhand sweaters make exellent material for trashion sewing projects! They are easy to find in a variety of colors and patterns from almost any fleamarket and thriftstore and usually don´t cost much. Wool and woolmix knits are the best material as they are very easy to sew and steam to form, perfect for beginner trashionistas. Make sure all sweaters are about the same thickness. Some of the sweaters can have dirt or holes in them as these can be cut around. I used an old bed sheet to make the pattern. It is recycled and it can be re-used as it is more durable than paper. Here is the complete tutorial in English with photos published in Helsingin Sanomat today. The instructions are long, so bare with me... I promise this project is easy an doable in one or two evenings. If you have any questions, feel free to send me mail!

You´ll need:
appr. 10 sweaters (wool or woolmix)
old bedsheet
permanent markers
long ruler
measuring tape
scissors, pins
steam iron
3 pcs large snap-on buttons

TRASHION NEULETAKKI

Käytetyt neulepaidat ovat loistavaa materiaalia trashion-kustomointeihin. Neuleita löytyy melkein jokaiselta kirpputorilta kaikissa kuoseissa, väreissä ja useinmiten vieläpä hyvin edullisesti. Villa ja villasekoiteneuleet sopivat hyvin materiaaliksi myös kokemattomammalle ompelijalle sillä niitä on helppo ommella ja muotoilla höyryllä. Valitsin tähän kustomointiin seitsemän mustavalkokuviollista ja kolme mustaa neuletta. On tärkeää että valitsemasi neuleet ovat kaikki suurinpiirtein saman paksuisia ja samaa värimaailmaa. Neuleiden kuvioinnilla ei ole väliä. Neuletakkiin tarvitsee vain 5+2 neuletta, mutta materiaalia kannattaa hankkia hieman ylimääräistä, jotta kaavakappaleiden sovittamissa ei tule ongelmia. Osa neuleista voi olla myös paikoin tahraisia tai likaisia, sillä voit kiertää niiden virheet leikatessasi kaavakappaleita. Neuletakin kaavan piirsin vanhaan lakanaan, jotta sen voi käyttää uudelleen.

TARVIKKEET:
n. 10 neulepaitaa (miel. villa tai villasekoitteita)
vanha lakana
kapea ja paksu permanent tussi
pitkä viivoitin
mittanauha
sakset
neuloja
ompelukone tai saumuri
höyrysilitysrauta ja silityslauta
isoja neppareita 3 kpl

PATTERN:
Click image open and print on paper.

OutsaPop sweater cape jacket pattern
OutsaPop sweater cape jacket cutting plan

1. I bought seven b&w and three black sweaters from UFF for this project. I ended up using only seven, but I feel having a bit more material than you actually need helps the end result. Arrange the sweaters by color. (tutorial photo 1).
1. Järjestä neuleet väreittäin. Valitsin tähän yksivärisiä mustia neuleita salamakuvioon ja mustavalkokuviollisia reunakappaleisiin (kuva 1).

01

2. Fold the bed sheet in half and draw the pattern. Mark edges with lines so you´ll know which pieces have to be cut from sweater hems, arm holes and neck hole. Number all pattern pieces as shown in the pattern and cut them apart (tutorial photos 2-9).
2. Taita lakana puoliksi, piirrä neuletakin kaava tussilla ja leikkaa irti Piirrä kaavaan kädenteille ja ylä- ja alareunaan resorin merkkiviivat. Näin kaavakappaleista hahmottaa helpommin, mitkä tulee leikata neuleen reunasta/resorilta. Piirrä ensin kaksi viistoa viivaa kaavan reunasta reunaan ja sen jälkeen salamakuvio. Vahvista viivat paksummalla tussilla ja jaa jokainen osio pienempiin paloihin. Numeroi kappaleet kuvan tavalla. Jokaisella osiolla on oma numero ja sen sisältämät palat aakkostettu. (kuvat 2-9).

05a
09

3. Mark each seam with thicker sewing markings. Think which piece you´ll cut from which sweater and write the "names" of the sweaters to each patern piece. I made mine so that the lightning-pieces are cut from all black and the sides from patterned sweaters. I tried not to have the same pattern in pieces next to each other(tutorial photos 10-11). Print a picture of the pattern out on paper. You´ll be able to use it as a guideline when sewing the pieces together.
3. Merkitse jokainen sauma kohdistusmerkeillä ja leikkaa kaavakappaleet erilleen. Mieti mitkä kappaleet leikkaat mistäkin neulepaidasta ja kirjoita "neuleiden nimet" kaavoihin. Suunnittelin mallin siten ettei samaa kuosia ommella vierekkäisiin paloihin.(kuvat 10 ja 11). Tulosta kaavasta myös A4 kuva jota voit käyttää suunnittelun ja ompelun apuna.

11

4. Open up all sweaters by cutting the seams open. Stretch and pin the rib to the ironing board and steam flat. The sweater should stay in this shape when you take the pins out. TIP: If your steam iron does not produce enough steam, you can iron all pieces with max. heat through a damp cloth. (tutorial photos 12a-12b)
4. Avaa neuleet leikkaamalla hihat ja miehustakappaleet saumoista. Venytä neuleiden hiha- ja helmaresorit suoriksi ja neulaa venytettynä silityslautaan kiinni nurja puoli ylöspäin. Höyrytä. Neuleen tulisi jäädä neulattuun muotoon höyrytyksen jälkeen kun neulat otetaan pois. VINKKI: Jos silitysraudastasi ei tule tarpeeksi höyryä, käytä apuna kosteaa liinaa ja silitä neulekappaleet sen läpi. (kuvat 12a ja 12b)

12b
12a

5. Before you cut any of the pieces, check that you´ll have enough of sweaters. (tutorial photo 13).
5. Ennen kaavakappaleiden leikkaamista, tarkista että haluamaasi neulepaitaa riittää jokaiselle kaavakappaleelle (kuva 13).

13

6. First cut the pieces that need to be cut from hems and sleeve ribs. It does not matter which way the pattern pieces are cut from the sweaters. Cut all piece with 1c seam allowance except the pattern sides that will be gut along the sweater edges.(tutorial photos 15a-15b).
6. Leikkaa ensin kaavakappaleet, jossa on viivoitettu resori-merkki reunassa ja sitten vasta muut kappaleet. Neulaa ja leikkaa kaikki kaavakappaleet 1cm saumanvaralla. Silmukoiden suunnalla ei ole väliä kun asettelet kaavoja neuleelle. Viivoitettu kaavanreuna leikataan neuleen reunasta joten siihen ei tarvita saumanvaraa (kuvat 15a ja 15b).

15a
15b

TIP: The few pattern pieces with curved edges should be but from sweater collar openings. If the shape is not good, cut the pattern piece in half. (tutorial photos 14a-14b).
VINKKI: Kaarevareunaiset kaavakappaleet on hyvä leikata pääntieltä. Jos pääntien muoto on väärä, leikkaa kaavakappale kahtia ja leikkaa toinen puolisko jostain toisesta kohtaa (kuvat 14a ja 14b).

14a
14b

7. Arrange all pattern pieces on the floor before sewing. Check that you a satisfied with the design, composition and color arrangement. If not, replace some pattern pieces with new ones. (tutorial photo 16).
7. Järjestä kaavakappaleet lattialle jotta näet kuvion valmiina. Jos et ole tyytyväinen kuosien/värien sijoitteluun, voit vielä tässä vaiheessa leikata ja korvata neulekappaleita uusilla (kuva 16).

16

8. Put the patterns back on the sweater pieces and arrange them by number into piles. (tutorial photos 17-18).
8. Laita lakanakaavat takaisin paikoilleen neulepalojen päälle ja järjestä osio-numeron mukaan pinoihin. (kuvat 17 ja 18).

17
18

9. The cape is assembled by first sewing all sections together (1a+1b+1c, 2a+2b+2c, ...). If you have split up some pattern pieces, start sewing them together. Check sewing marks before pinning and sewing the pieces so you can be sure they go together. (tutorial photo 19, 20a, 20b).
9. Kappaleet kootaan ompelemalla ensin jokainen osio erikseen yhteen (1a+1b+1c ja 2a+2b+2c jne.). Jos olet halkaissut joitakin kaavakappaleita leikkuun yhteydessä, aloita kappaleiden kokoaminen niistä (kuva 19). Tarkista kappaleiden kohdistusmerkit ennen neulaamista ja ompelua (kuva 20a ja 20b).

19
20a
20b

10. Pin the pieces starting from the ends and work your way to the middle. The outer edges of the seams need to align pervectly as the cape edges will not be folded. (tutorial photo 21).
10. Neulaa kappaleet edeten reunoista keskelle. Kappaleiden resorireunojen on oltava täysin kohdakkain, sillä neuletakin resoria ei käännetä (kuva 21).

21

11. Sew all seams with a straight stitch. Be carefull not to stretch the sweaters while sewing. TIP: If you have stretched some seams while sewing, you can take them apart again and steam back to shape. Make sure that allowances from previous seams will be open when you sew over them. (tutorial photo 22)
11. Ompele kappaleet resorin päädystä lähtien suoralla tikillä. Varo venyttämästä niitä ompelun aikana. VINKKI: Jos jotkin kappaleet ovat venyneet ompelussa (vrt. kaavakappaleseen), voit purkaa sauman ja palauttaa ne takaisin muotoonsa ompelemalla reunaan poimutuslangan, kiristämällä sitä ja höyryttelemällä takaisin oikeaan kokoonsa. Tarkasta ommellessa että edellisten saumojen saumanvarat jäävät erilleen (kuva 22).

22

12. Allowences do not have to be serged. Just steam them open. (tutorial photos 23a-23b).
12. Höyrytä kaikki saumanvarat auki. Saumanvaroja ei tarvitse välttämättä huolitetta siksakilla tai saumurilla sillä käytetyt villaneuleet eivät juurikaan purkaannu käytössä. (kuvat 23a ja 23b).

23a
23b

13. After sewing the sections, sew pieces 1+2+3+4 together, then 5+6+7 and finally 8+9+10+11 (photo 24).
13. Seuraavana osiot yhdistetään kerroksittain. Ompele 1+2+3+4, 5+6+7 ja 8+9+10+11. (kuvat 24)

24

14. Last sew the two long seams 1/2/3/4 + 5/6/7 + 8/9/10/11. Your cape is now in one piece. (tutorial photos 25-26)
14. Viimeisenä ommellaan pitkät saumat 1/2/3/4 + 5/6/7 + 8/9/10/11 (kuvat 25-26).

25
26

15. Fold the cape horizontally from the middle and sew the side seams with 1 cm allowance. (photo 27).
15. Taita kappale vaakasuunnassa ja ompele sivusaumat 1cm saumanvaralla (kuva 27).

27

16. Cut all allowance ends arrow shape so the will not be sen from the right side.(photos 28b).
16. Leikkaa kaikkien resorisaumojen saumanvarat päädyistä vistoiksi, jotta saumanvarat eivät näy oikealle (kuvat 28a ja 28b).

28b

17. Try the cape on, mark the places where to sew the snap on buttons and seww them by hand. (photo 29).
17. Sovita ja merkitse neppareiden paikat neuloilla. Ompele nepparit (kuva 29).

29

Neuletakin hoito-ohje:
Neuleita ei kannata vesipestä koneessa ellei se ole likaantunut pahasti. Normaalikäytössä tuuletus riittää. Jos kuitenkin aiot pestä takin, huomaa että takissasi on käytetty useaa erilaista materiaalia, jotka saattavat käyttäytyä eri tavalla vesipesussa. Ota siis neuleiden pesupaput talteen ja ompele ne vaikka sisäsaumaan. Pese takki käsin ja käyttäen neuleille tarkoitettuja pesuaineita. Kuivata takki tasaisella alustalla.

This project was inspired by this Fall 2008 See By Chloe knit cape jacket.

See by Chloe FW08 1c
See by Chloe FW08 1a

Top photo by Katja Tähjä/HS.

Outi Les Pyy

Phasellus facilisis convallis metus, ut imperdiet augue auctor nec. Duis at velit id augue lobortis porta. Sed varius, enim accumsan aliquam tincidunt, tortor urna vulputate quam, eget finibus urna est in augue.

14 comments:

  1. great idea! love that you have a system doing this -- i think i would have just freehanded up and ended up very confused in the end. haha

    ReplyDelete
  2. Really well done, both the cape design/ pattern and the tutorial!

    ReplyDelete
  3. Oh my Goooooooodness. This is your best project yet I think, I REALLY want to make one of these. Maybe over the holidays! Thanks so much for this amazing tutorial

    <3<3<3

    ReplyDelete
  4. aivan mahtava idea!

    voisiko viitasta saada kuvan myös etupuolelta?

    ReplyDelete
  5. I love this, just what I've been dying to make -- thank you for posting the instructions! Can't wait to try it!
    XXX
    Suzanne

    ReplyDelete
  6. Angora-neuleista tulisi ihana jakku tällä kaavalla:))

    ReplyDelete
  7. You are nuts, Outi! Soooo much time and effort went into this! I'm just amazed at your abilities!! And the results are just fabulous. (So much better than that Chloe sweater!;-) Great job!
    xoxox
    Carly

    http://chicsteals.blogspot.com

    ReplyDelete
  8. This is so absolutely fabulous, I wish I had the patience to make one! I have to ask though, it was Ok to do this without a serger? I'd be so scared of it unraveling!

    xx
    Tiffany

    ReplyDelete
  9. Sure thing Tiffany. Serger is what my sewing teachers would propably recommend :) Mine is broken now so I had to make this with a sewing machine. I´ve tested this before though and it worked as well. Old sweaters don´t fray easily.

    ReplyDelete
  10. jako lepo i interesantno iskorišćeni stari džemperi. :-)

    ReplyDelete
  11. such a cool project!
    kaitmoss.blogspot.com

    ReplyDelete
  12. Ten sweaters, that is a labour of love but it is wonderful.

    (Sorry if it seems I am spamming your comments, my dashboard feeds me your blog every couple posts so I always have to back track through your most recent ones when I get updated.)

    ReplyDelete